فرهنگ و هنر گیلان

فرهنگ و هنر گیلان
در این وبلاگ مسایل جنگ نرم و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و... گیلان ارائه می شود.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 7182
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



باسمه تعالی

"خواص اصولی و طرفدار حق" و چالش های فراروی آن

   مقدمه : 

نگارنده در این یادداشت در نظر دارد جهت تبیین شایستگی ها و چالش های فراروی خواص طرفدار حق با طرح دو سوال پاسخ به آنها برای هر یک از موضوعاتی زیر مطرح می نماید، از این راه سعی دارد با پاسخ به سوالات جایگاه، وظایف و اهمیت "اهل حق، خواص اصولی و طرفداران حق" و همچنین "اصولگرایان یعنی آحاد مردم حق جو و پیرو خواص طرفدار حق" را بررسی، تبیین و تشریح نماید.

ضمنا این پرسش ممکن است در اذهان بوجود آید مبنی بر اینکه شما چرا دشمن و خواص طرفدار باطل را ول کردید و فقط به "خواص اصولی و طرفدار حق" می پردازید؟

در جواب باید بگویم دشمنان؛ چه دشمنان داخلی و چه دشمنان خارجی همیشه باید مورد توجه و رصد باشند و خصوصاً دشمنان داخلی که از صدر اسلام تاکنون، نمی توانستند در دشمنی علنی خود موفق شوند چرا که در این راه به همدستی با بیگانگان بر ضد منافع ملی و منافع اسلام متهم و این امر به هوشیاری و اتحاد سپاهیان اسلام را در مقابل دشمنان (داخلی و خارجی) منجر می شد. لذا آنها یا به ظاهر اسلام می آوردند و یا از افراد ساده لوح و بی بصیرت به عنوان ابزار خود استفاده و در نهایت ضربات خود را از داخل بر امت اسلامی وارد کرده و هماهنگی های خود را با دشمنان خارجی را بصورت غیر علنی پیگیری می نمودند و با این توضیحات باید "خواص اصولی و طرفدار حق" همیشه مورد توجه و بررسی قرار گیرند تا با اطاعت بی چون و چرا از ولایت مطلقه فقیه و همچنین بصیرت و بصیرت افزایی که در جامعه بوجود می آورند، امت اسلامی و انقلاب اسلامی را با عنایت خدا، توصل و توکل به خدا "بیمه، پیروز و سربلند" نگه دارند.  

موضوعات شامل :

1-    شناخت الزامات پاسداری از انقلاب اسلامی.

2-    عمل به فرامین، توصیه ها و رهنمود های ولی فقیه .

3-    روحیه تکلیف گرایی توام با عمل.

4-    صداقت .

سوالاتی که برای هر یک از موضوعات طرح و سپس پاسخی ارائه گردید.

1- راهکارهای ارتقاء شایستگی های خواص طرفدار حق چیست؟

2- چالش ها و موانع فرا روی "خواص اصولی و طرفدار حق" چیست؟

موضوع اول : "خواص اصولی و طرفدار حق"  و شناخت الزامات پاسداری از انقلاب اسلامی

سوال اول : راهکارهای ارتقاء شایستگی های "خواص اصولی و طرفدار حق" در پاسداری از انقلاب اسلامی چیست؟

-  مبارزه با دنیا طلبی و اشتغال به زینت های دنیوی : اگر زندگی تجمّلی و روحیه تکاثر طلبی در میان عناصر انقلابی شیوع و یا فزونی یابد و نیروهای انقلاب روحیه خود را از دست دهند دفاع از انقلاب و ارزشهای آن تضعیف می شود. امام صادق (ع) می فرماید : "دو گرگ درنده که به ابتدا و انتهای گله ای بی چوپان حمله ور می شوند هیچگاه از زیانی که حبّ مال و جاه طلبی متوجه دین مسلمانان می شود بیشتر نیست."

-        مبارزه با تضعیف روحیه انقلابی : دشمنان انقلاب اسلامی، انقلابی گری را به هرج و مرج معنی می کنند. انقلابی گری یعنی : حفظ روحیه عصیان (تهاجم) نسبت به زشتی ها و اخلاق ناپسندی که موجب سقوط انسان و اجتماع در ورطه خودخواهی و ابتذال و پشت پا زدن به اصول می شود.

-        پرورش نيروي انساني متعهد و كارآمد و توجه به پرورش نیروهای متعهد جهت پاسداری از انقلاب اسلامی.

-        افزایش بصیرت و آگاهی مستمر خواص و خانواده های آنها از دیدگاه های حضرت امام، اقدامات انقلابی و مشکلات و موانع دهه اول تا سوم انقلاب اسلامی و سپس تبیین و تشریح جایگاه و ماموریت هایی که در دهه چهارم فرا روی آنان می باشد و در این راستا برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه صورت گیرد تا همچنان روحیه پاسداری و قناعت و ساده زیستی در خواص طرفدار حق، خانواده ها و فرزندان آنان تقویت و فزونی یابد.

-        باید "خواص اصولی و طرفدار حق" و خانواده های آنان خود و جايگاه خود را بشناسند، انقلاب و امام (ره) را خوب بشناسند، اطاعت و گوش به فرمان بودن از ولایت حضرت امام خامنه ای و همچنین تمامی ابعاد قدرت نرم انقلاب اسلامی را خوب بشناسند و به خوبی از آنها بهره گرفته و درست و به موقع عمل کنند.

دشمن و جنگ نرم دشمن و اقدامات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی دشمن را بشناسند و موضع گیری به موقع، موثر و درست در مقابل فتنه ها و اقدامات دشمن اتخاذ کنند.

سوال دوم : چالش ها و موانع فرا روی "خواص اصولی و طرفدار حق" در پاسداری از انقلاب اسلامی چیست؟

1-     وجود جنگ نرم دشمن در حوزه فرهنگ، سیاست، اجتماع و اقتصاد یکی از موانع و چالش های مهم فرا روی خواص طرفدار حق است و لذا لازم است برای بالا بردن ظرفیت فرهنگی و اجتماعی خواص طرفدار حق و اصولگرایان (آحاد مردم حق جو و پیرو خواص طرفدار حق) اقدامات مستمر و موثر صورت پذیرد.

2-    یکی از دیدگاه هایی که در سُست کردن پایه های اعتقادی و فرهنگی خواص طرفدار حق و خانواده های آنها اثر می گذارد وجود این سوال و ابهام که بخش کثیری از مدیران سطوح بالا از امکانات و منابع مالی بیشتری و اضافه کاری و... برخوردار می باشند و از سویی به فکر سطوح پایین نیستند و لذا این سوالات و ابهامات موجب می شود دیدگاه ها، منویات و دستورات آنها در جامعه کم اثر یا بی اثر باشد. بنابراین لازم است برای استحکام اعتقادات و اعتماد سازي آحاد مردم، کلیه مدیرانی ( خصوصاً مدیران ارشد و سطوح بالا ) که از خواص اصولی و طرفدار حق می باشند به روشنی شفاف سازی نمایند و اگر تبعیض و نابرابری وجود دارد، آن را برطرف کنند.

3-    معاش مردم و همچنین اشتغال، تحصیل و ازدواج  فرزندان آنها یکی از چالشها و موانع فراروی "خواص اصولی و طرفدار حق" می باشد – گاهي مي بينيم افرادی اصول و ارزش ها را زیر پا می گذارند و برای نشان دادن این تغییر رویکرد!، ابتدا به جان صورت و ریش می افتند! و بعد با هر ناکسی نشست و برخواست دارند و انگار که از قید و بند ها آزاد شده اند، می گویند آخ! خلاص شدم!!! – خانمش کفش بی جوراب می پوشد و.... آخی!! خلاص شد!- شغل های کاذب و دور از شأن. (وقتی الگوها خراب شوند تاثیر بدی در جامعه و برجای می گذارد)- فرزندان و تحصیلات آنها و ازدواج آنها به هر شکلی باشد برایشان تفاوتی ندارد!....

4-    باید به خوراک فکری و اجتماعی خود (خواص اصولی و طرفدار حق) توجه بیشتری صورت گیرد. خواص هم باید در جلسات اخلاقی و بصیرتی شرکت مستمر داشته و به فرمایشات حضرت امام خامنه ای گوش داده و عمل کنند.

5-    گاهی مشاهده می شود که دغدغه و اولویت جایگاه، حقوق، پست و موقعیت اجتماعی است و در این راستا بعضی ها از هیچ تلاش و کوششی برای خود فروگذار نمی کنند و از سوی دیگر یک سری اعمال ناشایست و ضد فرهنگ اصیل اسلامی (اعم از عدم رعایت ظواهر و محاسن شرعی خواص و فرزندان آنان- شرکت در مراسمات و عروسی دور از شان جهت جذب آرا  و... - ارتباطات مالی خارج از زی و شعون "خواص اصولی و طرفدار حق" - استفاده از مظاهر غربی و مشاهده لباس هایی با مظاهر غربی و شیطان پرستی در فرزندان آنان- شیوع بدحجابی و استفاده از آرایش نامتعارف در انظار عمومی و... - استفاده نا متعارف از موبایل، رایانه و اینترنت توسط خانواده ها و....  ) از تهدیدات و چالش هایی است که باید با آن توجه و به شدت مبارزه و راهکاری اساسی تبیین کرد.

6-    متاسفانه گاهي "خواص اصولی طرفدار حق" خود را به اشتباه و از روی غفلت با "خواص طرفدار باطل" مقایسه می کنند و با احساس عدم وجود مجازاتی که خیلی از اعمال را شامل می شود ساده زیستی را کنار گذاشته و حتی نسبت به همسر و فرزندانشان بی توجه و یا توجه منفی و دور از شئونات "خواص اصولی و طرفدار حق" را در پی می گیرند و وقتی از وی می پرسند این چه وضعی است که زن و فرزندانت دارند؟ با بی بصیرتی و بازی در چنگ! و جنگ نرم دشمن، پاسخ می دهد: که ما در جنگ و دهه های اول انقلاب سوختیم! و حالا باید به زن و فرزندان ما برسیم و راحت باشند.... !

7-    ریا، شعارهای بی عمل، مهم جلوه دادن ماموریت ها، خصوصا ماموریت و طرح های مهم و ... در حالی که اعتقاد عملی و قلبی به این ماموریت های مهم ندارند. یکی از چالش ها و موانع فرا روی "خواص اصولی و طرفدار حق" است.

موضوع دوم : "خواص اصولی و طرفدار حق"  و عمل به فرامین، توصیه ها و رهنمود های ولی فقیه

سوال اول : راهکارهای ارتقاء شایستگی های "خواص اصولی و طرفدار حق" در عمل به فرامین، توصیه ها و رهنمود های ولی فقیه چیست؟

-        "خواص اصولی و طرفدار حق" ابتدا باید بداند "خواص اصولی و طرفدار حق" کیست؟ اصولی بودن در زیر عَلم حق، چیست؟ "خواص اصولی و طرفدار حق" باید بداند پاسدار و عامل به  قرآن است سرباز اسلام و ولایت است و سرباز آرمان های حضرت امام (ره) و حضرت امام خامنه ای است. "خواص اصولی و طرفدار حق" باید خودشان جلوتر از همه، سرباز ولایت باشند تا بتوانند آحاد جامعه یعنی اصولگرایان را به سربازی در زیر علم حق فرا خوانده و فقط وقتی که خود عامل هستند، می توانند در هدایت اصولگرایان اثرگذار باشند.

    در این راستا باید ابتدا خودسازی و خودشناسی و خدا شناسی در "خواص اصولی و طرفدار حق" در حد اعلا تقویت شود و فرامین، توصیه ها و بیانات حضرت امام خامنه ای توسط اساتید فن بیان و مجرب تبیین گردد و این تبیین ها بصورت مستمر انجام گیرد تا همواره عامل به اسلام و قرآن و مطیع ولایت باشند. (نه افرادی که به زبان مثل شیر می غرند! خود را ذوب در ولایت قلمداد می کنند! اما در عمل دلبستگی به پست، قدرت طلبی و دنیا طلبی دارند و گفتارشان با کردارشان متضاد است).

سوال دوم : چالش ها و موانع فرا روی "خواص اصولی و طرفدار حق" در عمل به فرامین، توصیه ها و رهنمود های ولی فقیه چیست؟

چالش ها و موانع "خواص اصولی و طرفدار حق" با توجه به فرامین، توصیه ها و رهنمود های ولی فقیه :

-        یکی از چالش های فرا روی "خواص اصولی و طرفدار حق" در خوب گوش نکردن و خوب عمل نکردن به فرامین ولی فقیه، بی بصیرتی و بی توجهی به اصول می باشد. دنیا طلبی و تعلق خاطر به پست و قدرت و ظواهر دنیوی باعث می شود که افراد در هر سطح و لباسی فرصت توجه، فراگیری و عمل به فرامین و رهنمودهای ولی فقیه نداشته باشند و یا عملکرد ضد و نقیضی ارائه دهند به شکلی که در حرف و عمل بر ضد منافع اسلام، منافع ملی و ارزشهای الهی و بر خلاف منویات حضرت امام خامنه ای جلوه می نمایند و در انتها با یاد از ولایت و یا برای سلامتی ایشان و ملت دعا می کنند! و خود را فدایی ملت و رهبری قلمداد می کنند.... (معظم له و ملت دعای شان را نخواسته اند!... بروند عمل، بینش و حرف های خود را درست کنند).

-        تعلق خاطر به پست و قدرت و ظواهر دنیوی باعث می شود که "خواص اصولی و طرفدار حق" نسبت به فرامین و رهنمودهای ولی فقیه کم توجه شوند و یا تفسیر به رای از منویات ولایت مطلقه فقیه داشته باشند و لذا امروزه هر ناکسی سعی می کند خود را در دایره اصولگرایی وارد کند در حالی که توجهی به اصول و ارزشها و فرامین ولی فقیه و مصالح نظام نداشته و سعی دارند که خود را "خواص اصولی و طرفدار حق" قلمداد نمایند.

-        خواص طرفدار و پیرو حق و ولایت باید اصولی و در خط اصول باشند. متاسفانه عده ای از خواص جامعه و کسانی که گاهی بخشی از عوامل قدرت و ارکان نظام محسوب می شوند، با اعمال خلاف منویات و رهنمودهای ولی فقیه (اعم از جاه طلبی، دنیاگرایی و وابستگی های مادی خود و بستگانشان و...)  با ژستی طلبکارانه خود را جزء دایره اصولگرایی به حساب می آورند؛ در حالی که خواص باید اصولی باشند و "خواص اصولی و طرفدار حق". از سوی دیگر "اصولگرایی" هم برای عموم و آحاد جامعه است. قرار دادن خواص مسئله دار، فتنه گران و همراهان و همسویان فتنه در دایره اصولگرایی، ظلم به اصول و اصولگرایی است. تا جایی که باعث می شود فتنه گران و ضد انقلاب و عوامل فتنه با نقاب اصولگرایی وارد شوند و از درون به اصول و اصولگرایی ضربه وارد کنند.

-        بعضاً ممکن است افرادی که به نحوی عاشق ولایت فقیه و عامل به رهنمود های معظم له محسوب می شوند، در اعمال و کردارشان خوب عمل ننمایند و این بد عمل کردن ها باعث شود که این فرامین گهربار تاثیر خود را نداشته باشد و یا اینکه به بایکوت فرمایشات ایشان دست زنند و هر جایی که برای سینه شان ضرر دارد را حذف نموده و در عوض مطالب به نفعشان را بزرگ نمایند. مثلاً حضرت امام (ره) ممكن است در جايي از كسي تعريف نموده و در جای دیگر می فرماید: "میزان حال فعلی افراد است" لذا عوامل فرصت طلب و فتنه گر برای اینکه آن فرد را برای خود داشته باشند و در مقابل اصول و ارزشها قرار دهند، فقط آن بخش که به نفع خودشان است را مطرح مي نمايند.

موضوع سوم : "خواص اصولی و طرفدار حق"  و روحیه تکلیف گرایی توام با عمل.

سوال اول : راهکارهای ارتقاء شایستگی های "خواص اصولی و طرفدار حق" در موضوع روحیه تکلیف گرایی توام با عمل چیست؟

-        روحیه تکلیف گرایی و عمل به تکلیف و ایستادگی و سماجت در اجرای تکلیف، "خواص اصولی و طرفدار حق"  و با بصیرت را در مقابل در صحنه های مختلف و ناملایمات فردی و اجتماعی و در مقابل دشمنان مثل کوه استوار می سازد. در این رابطه اولین و مهم ترین کاری که "خواص اصولی و طرفدار حق" باید انجام دهند، انجام تکالیف و ماموریت های محوله خود در هر مسئولیتی که قرار دارند، به نیت قرب الهی و اجرا به نحو احسن و با تمام توان می باشد.

-        "خواص اصولی و طرفدار حق" باید آماده برای عملیات جراحی و برداشتن غده سرطانی در منطقه یعنی اسرائیل باشد. هیچ راه دیگری نیست. هم آنها می‌دانند و دارند خودشان را برای آن روز آماده می‌کنند و هم ما باید خودمان را برای تحقق این آرمان حضرت امام(ره) که؛ «امروز ایران، فردا فلسطین» آماده کنیم. الان همه کشور‌های منطقه باید بگویند امروز "مصر فردا فلسطین"، "امروز تونس فردا فلسطین" و همینطور تک‌تک کشور‌ها باید این آرمان را دنبال کنند. اینکه حضرت امام‌(ره) ‌فرمودند اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب خواهد برد یعنی با وجود "خواص اصولی و طرفدار حق" و وجود اصولگرایان یعنی تمامی آحاد مردمی که پیرو خواص اصولی و طرفدار حقند و در سایه وحدت جهان اسلام، نابودی رژیم صهیونیستی "اسرائیل" قابل تحقق است.

-        همراه بودن شعارها با ذکر اهداف و راهکارهای عملی؛ بدون شک طرح شعار از طرف "خواص اصولی و طرفدار حق" این سربازان ولایت بر اساس اعتقادات و اهدافی الهی است که ذکر اهداف و راه های عملی رسیدن به آن ها، در روشنگری و شفاف شدن مواضع و تکالیف آنها بسیار مؤثر است.

بدیهی است ذکر شعار های انقلابی بدون عمل، چه بسا جنبه فریب کاری به خود گرفته و تا مرز خیانت به پیش می رود و معلوم است که مکر و خدعه و خیانت از صفات غیر مؤمنین است.

-        "خواص اصولی و طرفدار حق" و پاسدار ارزشها در جهت ارتقاء روحیه خدمت گذاری و عمل به تکلیف باید از گزارشات غیر واقع دوری نماید (یک فروشگاه رفاه چه بود که مثلا 2 بار در یک دولتی افتتاح شود و... ).

-        عمل به وظایف و تکالیف محوله به عنوان یک "خواص اصولی و طرفدار حق" در نظام اسلامی و مطیع حضرت امام خامنه ای باعث می شود تا اعمالش اثر عمیق و مستقیم روی آحاد جامعه داشته باشد و این اعمال و کردار شایسته و درست و با بصیرت است که در بسیج عمومی جامعه اثر گذار خواهد بود.

سوال دوم : چالش ها و موانع فرا روی "خواص اصولی و طرفدار حق" در موضوع روحیه تکلیف گرایی توام با عمل چیست؟

مردم ما (اصولگرایان)، "خواص اصولی و طرفدار حق" را از هر عیب و نقصی به دور می دانند و اگر اعمال و کردارشان با جایگاه و گفتارشان همخوانی نداشته باشد، اثرات منفی عمیقی را به جامعه منتقل می نماید که با صدها سخنرانی و قسم حضرت عباس! قابل ترمیم نخواهد بود وقتی خدای ناکرده "خواص اصولی و طرفدار حق" دنبال ربا و زرق و برق دنیا باشد، ظواهر اسلامی و شرعی را رعایت نکند، خانواده و فرزندانش آنچنانی باشند و... بعد همین آقا بیاید بعنوان "مقدس" بخواهد بخشی از جامعه را مدیریت کند علاوه بر اینکه به اصل اسلام، خون شهدا، آرمان های حضرت امام (ره) و رهنمود های ولی فقیه خدشه وارد می شود، سخنانش هیچگونه تاثیری ندارد و در نهایت افراد بی تفاوت و فرصت طلبی را دور خود و مجموعه اش جمع می نماید که در زمان نیاز و خطر وی و مجموعه اش جهت حراست از ارزشها، اصول و حق حالتی "خنثی" و حتی مضر خواهند بود.

موضوع چهارم : "خواص اصولی و طرفدار حق"  و صداقت

سوال اول : راهکارهای ارتقاء شایستگی های "خواص اصولی و طرفدار حق" در موضوع صداقت چیست؟

-        صداقت و درستکاری از شاخص های مهم "خواص اصولی و طرفدار حق" می باشد و باید در کلیه شعون زندگی آنها نهادینه شود.

-        یکی از راه های ارتقاء صداقت و درستکاری در بین "خواص اصولی و طرفدار حق" این است که در مسئولیت و مدیریت های مختلف که قرار می گیرند، همواره صادق و درستکار باشند و صادقانه و واقع بینانه به مجموعه های خود نگاه کنند و اعمال و اقدامات آنها هم صادقانه و منطبق بر واقعیات، حق مدارانه و در جهت ارتقاء سطح ماموریت های نظام اسلامی باشد.

-        صداقت در عمل بیشتر و عمیق تر از صداقت در گفتار اثر می گذارد و بهترین اثرگذاری صداقت در گفتار و عمل تواماً می باشد. برای تبیین بیشتر و بهتر این موضوع می توان شخص حضرت امام خامنه ای را مثال زد؛ ایشان در اعمال و کردارشان صادق بوده و تمام وجود مبارکش را وقف اسلام و انقلاب و کمک به محرومان عالم و مبارزه با استکبار عالم نموده اند، وقتی ایشان با این مراتب بالا لب می گشایند سخنان صادقانه و الهی ایشان بر جان و تمام وجود تشنگان حقیقت و صداقت نقش می بندد.

-        یکی ديگر از راه های ارتقاء صداقت در "خواص اصولی و طرفدار حق" این است که با مظاهر بی صداقتی (دروغ- ریا- شایعات- خودخواهی ها و... ) مبارزه مستمر داشته باشند.

-        "خواص اصولی و طرفدار حق" بايد صداقت و راستگويي را در زبان و سيماي خود داشته باشند و وقتي چهره آنها در انظار عمومي ظاهر مي شود به صداقت، راستگويي امين بودن آنها ايمان داشته باشند و از طرف ديگر صداقت، راستگويي، پاكي و امين بودن بايد كل زندگي آنها (خانواده و فرزندانشان) را نيز شامل شود.

سوال دوم : چالش ها و موانع فرا روی "خواص اصولی و طرفدار حق" در موضوع صداقت چیست؟

      یقیناً بی صداقتی یکی از چالش های مهم و موانع "خواص اصولی و طرفدار حق" است

-        بی صداقتی در اجرای فرامین و منویات ولی امر مسلمین و تغییر جهت دادن آنها در جهت منافع شخصی و زودگذر. دروغ و بی صداقتی در امورات اجتماعی، سیاسی در اسلام بسیار مورد نکوهش قرار گرفته تا جایی که در روایت از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رسیده است که فرمودند: «مؤمن موقعی که بدون عذر شرعی دروغ می گوید، 70 هزار فرشته او را لعنت می کنند و بوی تعفنی از قلب او خارج می شود تا به عرش می رسد.» همچنین دروغ آثار منفی بی شماری در جامعه به جای می گذارد (از سلب اعتماد عمومی نسبت به اهل حق گرفته تا خرد شدن شخصیت گوینده) بنابراین باید مساله راست گوئی مورد توجه همه "خواص اصولی و طرفدار حق" قرار گیرد. البته لازم نیست که انسان هر حرف راستی را بگوید ولی لازم است آنچه که می گوید، راست بگوید تا مردم بر اساس صدق و صفای "خواص اصولی و طرفدار حق" همواره ایمان داشته باشند.

این سلسله موضوعات و سوالات ادامه دارد...

نکته : خوانندگان عزیر می توانند دیدگاه های متنوع و تکمیلی خود را در بخش نظرات و یا از طریق ایمیل جهت بهره برداری نگارنده ارسال نمایند.         و من الله التوفیق 

تهیه کننده : ایرج غلامی   6  اسفند سال 1391



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:خواص اصولی, چالش های خواص , توسط محمدزاده
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :